Fallece Mario Gargallo, el locutor que presentó a Toni Subirana en la radio por primera vez

Publicado el mayo 26, 2017

Toni Subirana debutó en su programa “Los chicos de Mario”

y lo recuerda en estas líneas

El locutor Mario Gargallo en su juventud

El locutor Mario Gargallo en su juventud

Hoy, 25 de mayo de 2017, el amigo Albert Malla publica en su facebook la noticia de la muerte de un colega suyo, Mario Gargallo…y yo me apeno al leerla porque este fue el locutor que provocó mi debut ante los micrófonos de una emisora, Radio EEspaña de Barcelona (Radio Reloj) que luego sería Cadena Catalana.

Una de las últimas apariciones en público de Mario Gargallo.

Una de las últimas apariciones en público de Mario Gargallo.

Lo de “inesperadamente” lo digo porque así fue la primera vez que me asomé a las ondas hertzianas.  Si este 2017 celebro treinta años de la edición de mi primer disc,o para la historia que les voy a contar tengo que remontarme hasta cuarenta años atrás. Ocurrió la Navidad de 1977, tenía yo doce años y mi padre nos  llevó a mi hermano, a mi amigo Gino y a mí al Salón de la Infancia y de la Juventud de Barcelona en el que, no sé muy bien cómo, acabé apuntado al Primer Concurso de Canción Folk. El festival se celebraba durante tres días en el Palacio Alfonso XIII de Montjuïc, yo fui los dos primeros. No recuerdo por qué pero decidí que no iría a un tercero y eso que el público me aplaudió mucho. Quizá el nivel de los concursantes me parecía muy bajo o pensaba que le darían el premio a otro…no lo sé, pero no volví y no me importó…pasaron las semanas y una prima mía le comentó a mi madre que en un programa de radio me estaban buscando para darme un premio.

Imagen de una de las primeras actuaiones de Toni Subirana, más o menos por esa época.

Imagen de una de las primeras actuaiones de Toni Subirana, más o menos por esa época.

Resulta que el bueno de Mario Gargallo desde su espacio radiofónico  de los sábados por la tarde “Los chicos de Mario” alertaba a sus oyentes para dar con mi paradero y entregarme el primer

Mario Gargallo en "Los chicos de Mario"

Mario Gargallo en “Los chicos de Mario”

premio del certamen que me habían adjudicado sin tener siquiera que presentarme a la final. Me hizo bastante ilusión porque no me lo esperaba y pasado el tiempo agradezco que Mario Gargallo me lo estuviera guardando sin tener la certeza de que lo iba a recoger, demuestra una gran honradez por su parte, podría habérselo dado a otro y pasar página pero no….la casualidad hizo que alguien que me conocía me avisara y pude recoger el galardón en los estudios de Radio Reloj de unas Ramblas que ya hacía días que habían descolgado los adornos navideños. Para la entrega del premio me pidieron que ofreciera una pequeña actuación en el estudio que tenía la emisora para los programas en directo con público presencial. La hice y al final de mi interpretación me di mi primer “baño de masas” entre los asistentes que me querían felicitar. ¡Qué ambientazo! Hace poco recordé  con cariño esta anécdota en una entrevista que me hizo Toni Guerrero (otro de los grandes de la radio de entonces) en Ràdio Estel. Gracias Mario.

                                                                                                                                              ©Antonio Subirana

Este era el ambiente del programa "Los chicos de Mario"

Este era el ambiente del programa “Los chicos de Mario”

Trofeo personalizado con el nombre del cantante.

Trofeo personalizado con el nombre del cantante.

Medalla Salón de la Infancia y de la Juventud 1977

Medalla Salón de la Infancia y de la Juventud 1977

Un libro recoge la relación del Dr. Subirana con Dalí

Publicado el mayo 20, 2017
Portada del libro "Dalí i Barcelona"

Portada del libro “Dalí i Barcelona”

 

Recientemente se ha editado el libro Dalí i Barcelona que firma el historiador Ricard Mas. La obra es una reconstrución minuciosa de la relación del pintor con Barcelona, un aspecto escasamente publicitado. El libro recoge un buen número de testimonios de personajes que trataron de cerca al pintor, entre ellos mi padre, el Dr.  Manuel Subirana, que lo visitó a principios de los años ochenta. Persona muy escrupulosa con el llamado “secreto profesional” no divulgó, en su momento, su relación con este singular paciente ni con muchos otros afamados personajes a los que alguna vez vi de pequeño, fugazmente, sentados en la sala de espera de mi casa donde mi padre tiene la consulta y a los que de más mayor cogí el teléfono ocasionalmente cuando llamaban para “pedir hora”. El tiempo ha pasado y ahora me gusta que se reconozca la valía de mi padre como neurólogo, refrendada por el hecho de que grandes personajes como Dalí se pusieran en sus manos. Recomiendo el libro de Ricard Mas, aunque hay algunas inexactitudes sin relevancia, como suele ocurrir siempre que una extensa conversación se pone negro sobre blanco.  Como complemento es aconsejable ver el programa que RTVE dedicó a la relación que como médico y paciente tuvieron el Dr. Subirana y Salvador Dalí y en el que mi padre explica anécdotas de las visitas en los mismos escenarios donde se produjeron.

Vídeo del reportatge de RTVE “Dalí Moi non plus”

El Dr. Subirana en casa de Dalí.

El Dr. Subirana en casa de Dalí

Entrevista al Dr. Subirana para la revista Caras (Chile)

Atribuïda falsament a Gaudí una imatge del rebesavi del cantautor

Publicado el mayo 27, 2016

No és Antoni Gaudí, és Josep Mestres, el meu rebesavi !

Josep Mestres

Josep Mestres

Ben perplex em vaig quedar el passat dilluns 9 de maig, en obrir La Vanguardia i trobar-me, a doble pàgina,  una fotografia del meu rebesavi, Josep Mestres. Però la meva perplexitat va augmentar quan vaig llegir que el personatge retratat es confonia amb Antoni Gaudí. Inmediatament vaig anar a contrastar els documents i fotografies que tinc del meu avantpassat  i quan ja estava a punt d’enviar una nota informant de la falsedat, el dissabte 14 de maig La Vanguardia publicava un nou article on exposava els seus dubtes sobre la identitat del personatge retratat, afirmant que “podria” tractar-se de Josep Mestres,  suposició que jo vull corroborar.

El meu besavi, Josep Maria Mestres Borrell.

El meu besavi, Josep Maria Mestres Borrell, amb uniforme de gala.

A casa sempre hem vist fotografies d’aquest il·lustre enginyer industrial de venerable presència. El meu avi es referia a

Toni Subirana de nen amb el seu avi, Josep Maria Mestres Araguás.

Toni Subirana de nen amb el seu avi, Josep Maria Mestres Araguás.

ell com “El padre eterno” per les seves barbes blanques que en la seva vellesa les duia molt llargues. El seu fill, Josep Maria Mestres Borrell, també va ser enginyer industrial, així com el meu avi, Josep Maria Mestres Araguás, que va ser inspector general d’indústria i energia. El nom de Josep Maria Mestres continúa fins a la cinquena generació, car el portava el meu oncle, que malauradament va morir molt jove, i el porta el fill d’aquest. Josep Mestres és també el pare del conegut pintor Félix Mestres.  Wikipedia Félix Mestres

Bé, tant de bo, això serveixi per rescatar la nissaga d’aquests il·lustres enginyers industrials.

Les seves despulles i les dels seus descendents descansen a la tomba familiar, d’estil egipci, del Cementiri de Montjuïc on com a única inscripció posa “Consorts Josep Mestres Concepció Borrell y família”.

Josep Mestres amb la seva característica barba blanca.

Josep Mestres amb la seva característica barba blanca.

Aquí podreu trobar una breu semblança del meu rebesavi, Josep Mestres.

Toni Subirana a la tomba familiar del cementiri de Montjuïc

Toni Subirana a la tomba familiar del cementiri de Montjuïc

Nota biogràfica de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona

Toni Subirana, a casa seva, amb una fotografia del seu rebesavi.

Toni Subirana, a casa seva, amb una fotografia del seu rebesavi.

 

 

 

Primer article publicat a La Vanguardia

Article de rectificació de La Vanguardia

Comunicat de la Universitat Politècnica de Catalunya

©Antonio Subirana Mestres

 

 

 

 

Primer aticle aparegut a La Vanguardia.

Primer aticle aparegut a La Vanguardia…

a doble pàgina

…a doble pàgina

La Vanguardia rectifi

La Vanguardia rectifica

Se presenta el libro dedicado al Dr. Antonio Subirana Oller, abuelo del cantautor.

Publicado el febrero 29, 2016
Portada del libro Antonio Subirana (1903-1992). El pragmatismo de la neurología

Portada del libro Antonio Subirana (1903-1992). El pragmatismo de la neurología

Mañana, martes 1 de marzo, a las 12 h., se presenta en Barcelona, en el Museo Archivo Histórico de la Sociedad Española de Neurología (SEN) (Via Laietana, 57, ppal. 2ª) el libro, Antonio Subirana (1903-1992). El pragmatismo de la neurología (Premio Bianual Dr. Grau Veciana 2014), un volumen que edita la citada sociedad dedicado a la figura del que fuera una eminencia en la neurología, mi abuelo.

En sus páginas se hace un repaso a su biografía y se da cuenta de sus grandes aportaciones a la neurología a nivel internacional. Resulta apabullante comprobar la capacidad de trabajo que tuvo para llevar a buen puerto tantos proyectos que emprendió en una época en la que esta especialidad médica era aún desconocida en nuestro país. Ahora es frecuente ver en televisión y en prensa entrevistas a neurólogos pero cuando yo era pequeño tenía que explicar siempre que la especialidad a la que se dedicaban mi padre y mi abuelo estaba relacionada con el sistema nervioso. Mi abuelo era hijo del editor Eugenio Subirana Fajol aunque la tradición médica se remonta a su bisabuelo. Mi abuelo se dedicó a una especialidad que entonces iba ligada a la psiquiatría y fue un pionero en separar las dos disciplinas, algo hoy totalmente asumido. Infatigable estudioso, desarrolló una importantísima labor situando a España en el mapa de la nurología mundial gracias a sus innumerables viaje por todo el mundo, llegando a ser el único

neurólogo que había aistido a todos los congresos internacionales. Un punto culminante  de

Portada de La Vanguardia en la que aparece el Dr. Antonio Subirana en su discurso inaugural del X Xongreso Internacional de Neurología (Barcelona, 1973).

Portada de La Vanguardia en la que aparece el Dr. Antonio Subirana en su discurso inaugural del X Congreso Internacional de Neurología (Barcelona, 1973).

su carrera fue la organización, en 1973, del X Congreso Internacional de Neurología, celebrado en Barcelona, del que fue presidente, un hito en la historia de la medicina española y a cuya sesión inaugural tuve yo la fortuna de asistir como espectador con sólo ocho años.

Además de su visita diaria en centros hospitalarios y en su consulta privada de la Diagonal, en el mismo piso donde yo mi

El Dr. Subirana en su mesa de trabajo.

El Dr. Subirana en su mesa de trabajo.

viví mi infancia y parte de mi juventud, dedicó gran parte de su tiempo a la divulgación de la neurología publicando numerosos trabajos científicos, muchos de ellos en revistas internacionales.

La mayor parte del inmenso archivo neurológico que atesaroba en su despacho la familia lo donamos a la Sociedad Española de Neurología que hoy le rinde homenaje y se encuentra a disposición de las nuevas generaciones de neurólogos.

Miembro de la Real Academia de Medicina, recibió en vida un sinfín de honores entre los que destacan el de Chevalier la Légion d’honneur, la Encomienda de la Orden de Isabel la Católica y el  la American Neurological Association (fue el primer neurólogo extranjero miembro de esta asocicación), por citar sólo tres que él colocaba en un lugar preferente de su impresionante despacho.

Es para mí un motivo de satisfacción que el libro incluya un capítulo en el que trazo un perfil de mi abuelo en el ámbito familiar en el que también tenía su singularidad. Fue un hombre emprendedor, valiente y animoso que entregó su vida a la neurología. Este libro contribuye a preservar su memoria.

©Antonio Subirana

Vídeo Historia de la Sociedad Española de Neurología

El Dr. Antonio Subirana, Premio Bianual Dr. Grau Veciana 2014

Article In Memoriam de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya

Últimes línies de Salvador Espriu

Publicado el marzo 11, 2013

Salvador Espriu escrivint

Aquest any 2013 que es commemora el centenari del naixement de Salvador Espriu voldria recordar els últims dies del poeta que vaig viure amb molta intensitat.
El meu pare, el Dr. Manuel Subirana Cantarell, va ser el neuròleg que el va tractar a la clínica Quirón de Barcelona i va ser ell qui va viure directament l’anècdota que aquests dies es recorda: A poques hores del seu final, Espriu ja no podia articular paraula però es mostrava inquiet i axí ho van percebre el seu germà -també metge-i el meu pare que no va dubtar a acostar-li un paper i un bolígraf. Amb molta dificultat Espriu va escriure la paraula “Verdi” i van deduir que demanava veure el capítol de la sèrie sobre aquest compositor que en aquells moments es passava per televisió i que ell ja no arribaria a veure. Aquesta és la última paraula que va escriure però el que quasi ningú no sap es que les últimes línies que va escriure el poeta son les que em va dedicar. Uns dies abans, el meu pare li havia explicat la meva dedicació a posar música a poemes cosa que va alegrar molt a Espriu i al seu germà que, per cert, va recordar que la tasca de Raimon en aquest sentit havia estat decisiva per difondre l’obra del poeta. El meu pare em va comentar la conversa i jo li vaig donar el llibre que tenia de l’obra poètica que –tot s’ha de dir– havia llegit però sense trobar un poema per posar-li música. El meu pare li va entregar l’exemplar

El meu pare, el Dr. Manuel Subirana, metge de Salvador Espriu

i li va demanar que ho signés però ell es va estimar més que li deixés un temps per pensar una dedicatòria com cal. Al cap d’uns dies el poeta li va entregar volum dedicat i el seu germà li va comentar al meu pare en un apart que portava dies donant-li voltes a les paraules que m’havia d’escriure. Em va fer molta ilusió aquella dedicatòria que, tant pel que diu com per la seva caligrafia, expressava molt bé la meticulositat de l’escriptor i em va commoure especialment que en aquells moments hagués volgut quedar bé amb el fill del seu doctor, un noi de vint anys “afeccionat a la música i a les lletres”. Potser per això vaig sentir que havia d’assistir al seu enterrament i correspondre la seva deferènica i així ho vaig fer acompanyant als meus pares. De la cerimònia recordo especialment el camí que vam fer a peu fins al cementiri on hi havia moltes personalitats però les presències que més em van cridar l’atenció van ser les de  Raimon, comentant-li a la seva dona la bellesa del paisatge en sortir del cementiri de Sinera, i la del poeta J.V Foix, molt elegant amb el seu abric beige i el seu barret. La lectura d’Espriu necessita temps i rflexió i quasi tres décades després d’aquesta vivència començo a trobar la música d’alguns del seus poemes.

Dedicatòria de Salvador Espriu a Toni Subirana

Dedicatòria de Salvador Espriu a Toni Subirana

IV Aniversari de la mort de Salvador Escamilla

Publicado el marzo 30, 2012

El 30 de març de 2008 ens va deixar Salvador Escamilla, l’home que des de les “ones hertzianes” va fer tant per la cançó.

El 13 de juny de 2002, aviat farà deu anys,  se li va retre un gran homenatge al Palau de la Música catalana i em van convidar a participar. Vaig pensar que podria fer alguna cosa especial per a l’ocasió, em sentia una mica obligat pel recolzament que m’havia donat des del seu programa “Èxit” quan vaig editar el meu disc dedicat als poemes de Sagarra. A ell li agradava molt la que obria el disc, Fem un viatge sense cap raó, i es va sorprendre molt quan al principi de l’acte li vaig anunciar que no cantaria aquesta perquè li tenia preparada una sorpresa. Em consta que li va agradar el que vaig fer perquè al final del concert em va felicitar emotivament. El públic, a meitat de la cançó, va començar a seguir-me cantant la tornada i picant de mans i vaig notar que valoràven molt positivament que, per fi, a l’home que tant va fer per la “nova cançó”, algú li dediqués una “cançó nova” al seu homenatge…tantmateix la premsa no ho va veure així perquè no es va fer ressò del detall, tampoc la televisió ho va emetre en els resums del concert.

Escolta a Salvador Escamilla presentant el disc Toni Subirana canta Josep M. de Sagarra:

http://www.goear.com/listen/93c365e/salvador-escamilla-presenta-el-disc-toni-subirana-canta-josep-maria-de-sagarra-toni-subirana

Aquí va un vídeo que recull un petit fragment de la meva actuació i la lletra de la cançó:

L’AMIC SALVADOR


Un Bon dia, Catalunya!,

va sortir del transistor

allò, en plena dictadura,

Déu n’hi do!, quina emoció.

Era dimarts i era tretze,

aquell dia, a la casa gran,

una petita finestra

esdevingué un finestral.

Qui era aquell que gosava

tornar a cada cosa el nom?

Qui la seva veu alçava…?

el nostre amic Salvador.

Bon dia, bon dia,

bon dia i una cançó,

quaranta anys en companyia

de l’amic Salvador!

Artista d’ones hertzianes,

locutor espialidós

d’emissora casolana

i de la ràdio en colors.


Màgic del si passa…passa,

defensor del cantautor,

de la cançó catalana

el showman i el salvador.

39 Nadals d’història

(Com l’EAJ de Miramar),

dilatada trajectòria

des de Casp a Diagonal.

Bon dia, Bon dia,

bon dia i una cançó,

quaranta anys en companyia

de l’amic Salvador!

Des del Radioscope al Èxit

molts són els que van passar

des de l‘estudi Toresky

fins als de la nacional.


N´hi haurà prou amb quatre exemples:

primer el Noi del Poble Sec,

el  de Xàtiva, el de Verges,

i els tres vikings de Canet.

Sense oblidar les noietes

de Sants i de Muntaner,

músics, actors i poetes

i tota la Nova Gent.

Bon dia, Bon dia,

bon dia i una cançó,

quaranta anys en companyia

de l’amic Salvador!

Per tot això i molt més, ara

a l’hora que és, (hora Bagués),

faig un rodolí, un altre,

mentre prenc un Capri express


Deixeu un moment la feina,

que passin els comediants

i que surti per antena

la Maria del West Side.

Ràdiooients i radioescoltes

agafarem el control

pujarem tots a la torre

per cantar plegats ben fort:

Bon dia, bon dia,

bon dia i una cançó,

quaranta anys en companyia

de l’amic Salvador!

Bon dia, Bon dia,

bon dia i una cançó,

per molts anys, senyor Escamilla,

per molts anys, Salvador!

Lletra i Música: Toni Subirana

Portada del programa de mà

Ordre de les actuacions

25 años de la presentación del primer disco de Toni Subirana

Publicado el marzo 16, 2012

25 años después de su salida al mercado, se reedita en digital el disco Toni Subirana . A partir de ahora se puede descargar en

http://itunes.apple.com/es/album/toni-subirana/id455678070

y en otras tiendas digitales el primer disco de Toni Subirana que sólo apareció en vinilo y casete y llevaba muchos años descatalogado.

El 16 de marzo se cumplen 25 años de la presentación del disco en La Cova del Drac de Barcelona y con este motivo Toni Subirana quiere compartir con sus seguidores algunos recuerdos de su debut discográfico.

Tarjetón de invitación de la presentación de 1987

“El disco ya hacía unas semanas que se había puesto a la venta y yo ya había sentido aquella íntima y enorme satisfacción de ver la portada en los estantes del Corte Inglés y de escuchar por primera vez una canción mía en la radio. Incluso había podido leer una elogiosa crítica de mi disco en la sección que entonces tenía Albert Mallofré en La Vanguardia.

Crítica de Albert Mallofré en La Vanguardia

El primer single que se extrajo, Las chicas de mi acera, sonaba en varias emisoras y en algunas radiofórmulas a todas horas. Para la presentación se escogió La Cova del Drac, un mítico local de la barcelonesa calle Tuset que entonces era un templo del jazz y que en los años sesenta y setenta había visto nacer a algunos de los máximos exponentes de la Nova Cançó. Jorge Porcar, jefe de promoción de la sede de Hispavox en Barcelona, se empeñó en presentar allí al disco después de haberme visto en ese mismo escenario unos meses atrás en unos recitales que ya tenía pactados antes de la firma del contrato con Hispavox.

La Cova del Drac está muy cerca de mi casa, yo iba a ir andando, pero mi cuñado, entonces novio de mi hermana, se ofreció a llevarme en el coche de su padre, un Rover bastante aparente, por aquello de que a lo mejor una nube de fotógrafos me esperaba a la puerta del local…en fin…

Yo, la verdad, hubiera preferido presentar el disco por todo lo alto en Madrid, para mí hubiera sido lo lógico, había grabado un disco en castellano, con una compañía con sede en Madrid con un gran dominio del mercado discográfico español y latinoamericano y me hubiera gustado una puesta de largo con una proyección de mayor alcance. Sin embargo,  el entonces director general, Avelino Esparza, que era barcelonés como yo; el director artístico, Jorge Álvarez; y el director de promoción, Ángel Pecci, no lo vieron así. Pensaban que por ser de Barcelona tenía que presentarme en mi ciudad aunque, en el fondo, yo creo que se lo tomaban como una prueba piloto, una forma de empezar la promoción a medio gas para ver cómo iba la cosa. Es por ello que el primer single sólo apareció en Cataluña, algo que no entendían ni los propios programadores de las emisoras, si hubiera sido en catalán aún tendría explicación…me acuerdo que, puestos a darle sentido a mi lanzamiento como cantautor autóctono, propuse cantar también una canción en catalán en la presentación pero los directivos se negaron, me dijeron que escogiera tres del disco. Maín Gómez-Escolar, A&R de la compañía,  que también se había desplazado a Barcelona me hizo ver que la gente es muy puñetera y saldría diciendo que la mejor canción era la catalana y que justo no figuraba en el disco… y todas esas cosas…Finalmente canté tres canciones a guitarra y voz: Las chicas de mi acera que era la canción “objetivo” de la compañía; Barcelona, Barcelona, una rumba que dediqué a mi ciudad antes del furor olímpico; y La primera vez, un tema que tocaba el tema de las relaciones sexuales en la adolescencia que entonces ara aún bastante espinoso para tratarse en una canción. De esta última, el director de la compañía, en las palabras que pronunció  al principio del acto, dijo que era la mejor canción que había pasado por su mesa de despacho. Fue este el tema que le hizo levantarse de la silla, ponérsela al director artístico y llamarme para que fuera a Madrid a firmar un contrato. Los temas fueron muy aplaudidos y yo me quedé con ganas de tocar más pero la compañía pensó que era mejor “machacar” el disco el resto de la fiesta. Lo curioso es que desde el departamento de promoción se daba por sentado que el local tendría un buen equipo de sonido pero, poco antes del inicio del acto, descubrieron  que no había plato, ni cadena  HI-Fi,  ni nada, sólo un amplificador antediluviano …Total que se alquiló a toda prisa un equipo de D.J., el encargado de hacerlo funcionar fue Jordi, el ayudante de promoción de Jorge, que se pasó la tarde dando la vuelta al disco, como el chico que no baila en los guateques.

Recorte de la revista Show Press en la que aparece Toni Subirana junto al director de Hispavox, Avelino Esparza

El dueño de “La Cova del Drac”, el señor Tordera, estaba muy contento de ver como aquel chico que de vez en cuando se dejaba caer por allí para cantar ante un público reducido iba a dar el salto al “público masivo”, al menos era lo que se pretendía y él lo creía firmemente. En cierta ocasión me comentó en un arrebato de confianza que en toda su vida entre aquellas paredes nunca había visto un cantautor tan preparado como yo. Me confesó que  los cantantes de la cançó que había visto debutar allí con el tiempo fueron grandes figuras pero en sus inicios daban ganas de enviarles de nuevo a su pueblo…en fin una pequeña maldad que a mí me levantó la moral. Me dijeron que preparó un cóctel muy bueno aquel día aunque creó que racaneó un poco con los canapés, yo al menos no probé ninguno, claro que tampoco tuve tiempo atendiendo a la prensa y a los numerosos medios de comunicación que asistieron, ante la insistencia del bueno de Jorge Porcar. Allí estaban locutores  y periodistas como Fernando del Collado,  Albert Malla, Alfonso Arús, Jorge Salvador o Julià Peiró, que me hizo una entrevista para el Telenotícies de TV3;  la gente de Radio Barcelona, de Cadena Catalana, de Cadena 13, de Radio Minuto, etc.  que se desplazaron con sus unidades móviles. Un recuerdo especial quisiera tener para los que ya no están como Juan Manuel Soriano, entonces director de Radio Nacional de España en Barcelona, en cuyos estudios grabé alguna maqueta; Luis Arribas Castro, todo un personaje, que me hizo la primera entrevista de promoción;  y Odette Pinto que en lo sucesivo siempre me recibiría con mucho cariño en todos sus programas.

Crónica de Sergi L. Egea para El Periódico

La compañía no me consultó a la hora de seleccionar las fotografías del álbum y de la promoción y en la propia Cova del Drac  me encontré con un “merchandising” que no conocía.  Los invitados acreditados recibían el disco pero no a palo seco, iba metido en una carpeta, fólder la llamaban,  y con el L.P. se entregaba el single y la casete, además de una biografía de dos páginas, una carta que me habían hecho escribir dirigida a los medios y una fotografía tomada de la portada o de la contraportada, en blanco y negro y  en papel fotográfico, ciertamente glamourosa. Por las paredes colgaban pósters con la carátula del disco y una leyenda: “Nuevo artista, Primer disco, Primer éxito”. Aquello me pareció un poco temerario pero, como no lo había escrito yo, me gustó.

El completo fólder de presentación que se entregaba a los medios

Portada del fólder de presentación

Contraportada del fólder de presentación

Toni Subirana posa con el póster de su presentación

También habían esparcido por los veladores unas postales de promoción, donde estampé mis primeros autógrafos. Hicieron una tirada ingente de aquellas postales, la verdad es que no me las acabé…aún me quedan algunas…bueno muchas”.

Postal de promoción de Toni Subirana

En el dorso de la postal se anunciaba el L.P. y el single de Toni Subirana

Televisió (canal 33) concert especial de Nadal

Publicado el diciembre 28, 2011
Especial “De prop” amb Toni Subirana

La matinada del divendres 30 al dissabte 31, el Canal 33 ha preparat una programació especial de Nadal en la que destaca una nit dedicada a Josep Maria de Sagarra en el 50è aniversari de la seva mort, amb un documental i la reposició del programa “De prop” que Toni Subirana va enregistrar el 30 de juny de 2000 durant un concert a la sala L’Espai de Barcelona. A Toni Subirana l’acompanyen els músics Enric Colomer (piano), Giulia Valle (contrabaix), Eduard Iniesta (guitarres i mandola) y Dani Forcada (bateria i percussió).

Canal 33

Hora: 00.35

Toni Subirana acompanyat dels seus músics

Al concert també hi ha moments intimistes

Toni Subirana a televisió

A més del repertori sagarrià, a l’última part del concert Toni Subirana interpreta alguns temes de lletra i música pròpies.

Toni Subirana en plena interpretació

Un bon concert pel record

Programa De prop

Invitació per assistir a l'enregistrament del programa

En el centenari de la mort de Joan Maragall

Publicado el diciembre 19, 2011

Subirana ha musicat Maragall

El 20 de desembre fa justament cent anys que va morir el poeta Joan Maragall. Res millor per commemorar aquesta data que  un conegut poema de Nadal  del propi Margall que Toni Subirana va convertir en cançó.

“Em va agradar molt posar música a aquest poema perquè és d’aquells que els nens aprenen a l’escola i el reciten enfilats a una cadira la nit de Nadal”. Vaig poder compartir aquesta cançó amb els nens de l’escola de Bordils (Girona) en una actuació de la que guardo molt bon record per l’entusias-me del professorat i dels alumnes que es van implicar amb moltes ganes en tot el procés de preparació d’aquest entranyable concert. Aquesta cançó i alguna més  van passar a formar part del repertori de l’escola que la canta en el seu tradicional concert de nadales”.

Veure el vídeo Els núvols de



Toni Subirana amb Pasqual Maragall, nét del poeta

Nadal

ELS NÚVOLS DE NADAL

Els núvols de Nadal no sé què tenen

que són manyacs: no posen

gens de malícia al cel:

pel blau puríssim dolçament s’estenen,

a la llum de la posta suaus s’encenen

i de nit deixen veure algun estel.

És una de les coses més alegres

veure entre núvols els estels brillar.

Tenebres de Nadal, no sou tenebres;

més hi veig en vosaltres

que no en el dia clar.

Ai, nit que vas passant silenciosa;

ai, núvols blancs que pels estels passeu;

ai, llum que no ets enlloc misteriosa;

ai, portal de Betlem, que ets tot arreu!

Quan me vulgueu donar més alegria

parleu-me dels Nadals ennuvolats,

i em veureu com infant que somnia,

que riu a lo que es veu

amb els ulls aclucats.

Lletra: Joan Maragall

Música: Toni Subirana

Toni Subirana vist pel pintor Jordi Maragall, nét del poeta

Toni Subirana i el seu “Pessebre d’amor”

Publicado el diciembre 19, 2011

Toni Subirana fidel a la tradició del pessebre

Toni Subirana ens mostra el seu Pessebre d’amor

Us desitjo un bon Nadal amb aquesta adaptació al català, inèdita en disc, de l meu tema Querido belén que aquí podeu veure en la interpretació que vaig fer a un programa de la meva enyorada Odette Pinto.

http://www.youtube.com/watch?v=oSZE71KI7yg

PESSEBRE D’AMOR

Com fem cada any els primers dies de desembre

pujarem junts a les golfes on ens esperen

-entre l’olor de florit i de tancat

de caducada felicitat-

els suros i les figuretes del pessebre.

I de la llarga i freda lleixa del vell moble

retirarem aquells objectes que fan nosa,

que sempre hi són però ja no ens n’adonem,

i plegats farem el naixement

amb un posat entre ritual i solemne.

Pessebre d’amor,

tan domèstic i cosmopolita,

amb el teu riu de paper de plata

i la teva neu de talc o  farina,

tens de Sitges la sorra daurada,

tens de Cardedeu la molsa que t’abriga.

Dins l’establia il.luminada i recollida

hi ha una mula i un bou que fan companyia

a una Verge Maria tendra i bufona

-que d’infant vaig deixar sens corona-,

a un Sant Josep i a un Déu-nadó que sempre ens mira.

Al dolç pessebre res no hi sobra i res no hi manca,

l’anunciació sota la nit més constel·lada,

el rei Gaspar entre Melcior i Baltasar,

seguint l’estel que els ha de guiar

i un caganer ben camuflat rera unes mates.

Pessebre d’amor,

tan de tots però tan intimista,

enllumenen les teves bombetes

els camps de Betlem i rodalies,

ets miscel.lània d’olors silvestres

que ens acosta al pis la idíl.lica masia.

I els pastorets, sempre gremials i responsables,

que se sorprenen de trobar-nos més ganàpies

-com el parent que només ve per  Nadal-,

i el que a la fira anem a comprar,

per Santa Llúcia, amb l’abric i la bufanda.

Pessebre d’amor,

tan real i tan surrealista,

són més grans els conillets que els bens

i els porquets menors que les gallines,

al teu món tothom és innocent

i nosaltres també ho som…en aquests dies.

Lletra i música: Toni Subirana